8. Förtroendeuppdrag

Jag har sedan barndomen varit engagerad i olika föreningar och haft förtroendeuppdrag i föreningar och åt kommunala och statliga organ. Det är ett bra sätt att engagera sig i samhället, känna att man gör en insats för något bra och träffa andra likasinnade personer. Jag har avvecklat några föreningsuppdrag för att bland annat kunna skriva böcker. De här uppdragen har jag just nu:

Nämndeman
Sedan 1983 har jag varit nämndeman, först i Enköpings tingsrätt, sedan Uppsala tingsrätt och från 2016-01-01 nämndeman i Svea Hovrätt i Stockholm. Att vara nämndeman är ett uppdrag som jag tar på största allvar. Det är intressant att följa den juridiska processen, från åtal via rättegång till domslut.  Hur samhället fungerar på gott och ont visar sig väldigt tydligt i rättsprocessen. Den logiska förmågan kommer mycket till användning i nämndemannauppdraget, liksom konsten att lyssna och dra konsekvenser. Jag har hela tiden varit bland de yngre nämndemännen och antagligen tillfört något från min kategoris sätt att se på olika frågor. Därmed har jag förhoppningsvis gjort en insats för dem som kommit på kant med rättvisan och drabbats av lagens långa arm. För det kan vem som helst göra! Jag hoppas att jag alltid dömt rätt. Vi nämndemän behövs för att tillföra sunt förnuft i domstolarna, men en föryngring i kåren vore inte fel. Jag har ingått i en referensgrupp hos BRÅ (Brottsförebyggande rådet) som skulle ge nämndemäns syn på frågor om hur personer med annan etinisk bakgrund än svensk behandlas i domstolarna.

Enköping-Håbo Nämndemannaförening
Jag har varit sekreterare sedan 1987. Styrelsen anordnar olika utbildningsaktiviteter och studieresor för nämndemännen. Vi har en bra gemenskap i styrelsen och det är ett roligt uppdrag. Jag gör utskick, skriver protokoll, verksamhetsberättelser, fixar kaffe, ordnar föreläsare och kulturinslag  m  m . Enköping-Håbo Nämndemannaförening har en egen sida på Nämndemännens Riksförbunds hemsida. Jag har också varit ordförande i Nämndemännens Riksförbunds valberedning och var ombud vid NRF:s förbundskongress 2015. Vid förbundsstämman 2020, somv ar digital, var jag stämmosekreterare. Se länken till höger.


image10

Boglösa bygdegårdsförening 
Detta är det mest pratktiskt inriktade uppdrag jag har och roligt som motvikt mot övriga uppdrag. Allt från att skriva protokoll, skala potatis, lägga lappar i brevlådor till att skura golv och servera varmkorv ingår i uppdraget. Vi har en mycket trevlig styrelse, alla drar sitt strå till stacken och vi har en härlig stämning. Vi ordnar fester, marknader, kulturaktiviteter och fixar i bygdegården på olika sätt. Boglösa bygdegårdsförening värnar om möjligheten till samlingslokaler för gemenskap i bygden. Se mer på länken Bygdegårdarnas riksförbund till höger, där Boglösa bygdegårdsförening har en sida. 
 
Uppsala distrikt av Bygdegårdarnas riksförbund
Jag har några år varit ledamot i valberedningen i distriktet för bygdegårdarna, men avser att lämna det uppdraget vid stämman 2021.
 
Jan Fridegårdsällskapet
Jag är ersättare i styrelsen för Jan Fridegårdssällskapet. Roligt, eftersom jag delvis gått i författaren Jan Fridegårds fotspår: Vi har båda bott i Tillinge och Boglösa, och jag bor nu i byn Gåde där han bodde som barn. Dessutom tycker jag mycket om hans böcker. Och så har vi ju det gemensamt att vi båda skrivit böcker.
 
Länsforskningsrådet i Uppsala län
Länsforskningsrådet i Uppsala Län är en förening för proffs- och amatörforskare och har till syfte att utöva ett samarbete mellan de båda grupperna och de arkiv och andra kunskapskällor som finns i länet. Jag är ersättare och är en av dem som sköter hemsidan..
 
Boglösa hembygdsförening
Boglösa hembygdsförening har gjort en vandringsled och en informationsplats i ett hällristningstätt område. Ett projekt tillsammans med Upplandsstiftelsen, Naturskyddsföreningen och Enköpings kommun. Stigen passerar olika naturtyper, gamla grunder, hällristningar m m. Syftet är att visa på hur det gamla bronsålderslandskapet har förändrats till det som finns nu i modern tid. Vi i innehållsgruppen har tagit fram texter till de skyltar som finns utefter stigen. Jag och några av föreningens medlemmar har  blivit utbildade hällristningsguider för besökande grupper. Jag tittar också till och förnyar informationsskyltarna vid Jan fridegårds minnesstuga i Gåde, som Boglösa hembygdsförening förvaltar.
 
 
Runstensfadder
Riksantikvarieämbetet har faddrar för alla runstenar i Sverige. Jag är fadder för runstenen U785 som står mellan portarna till Tillinge kyrka. Den tvättar jag och putsar på och städar lite runt omkring. Ett trevligt uppdrag.
 
Centerpartiet i Enköping
Jag är sedan våren 2020 sekreterare i Centerpaprtiets kretsstyrelse i Enköping.
 
Centerpartiet i Uppsala län
Underr 2021 är jag ledamot i nomineringskommittén med uppdrag att ta fram en riksdagslista för Centerpartiet i Uppsala län.
 
Kyrkospel i Svenska Kyrkan
Jag ingick i styrgruppen för kyrkospelet Klockan, tuppen och tiden, som framfördes den 12 och 13 oktober 2019. Spelet skildrar kyrkans roll från 1100-talet till nutid, sett ur ett samhälleligt perspektiv. Jag var sammankallande för klädgruppen, som fixade scenkläder,och deltog i skrivandet av manuset till spelet. Våren 20021 har vi påbörjat en ny skrivarstuga inför en ny version av kyrkospelet.
 
Styrgruppen för Trögdstapeten
Inom Svenska kyrkan i Södra Trögd planeras ett projekt där församlingsmedlemmar broderar en tapet, typ Bayeuxtapeten, som ska skildra bygden och kyrkan genom åren. Idén uppstod när jag sommaren 2020 besökte Ramsby i Värmland och såg deras tapet som skildrar pilgrimsfärderna från Karlstad till Nidaros i Norge. Jag ingår i styrgruppen för projektet.

Tidigare förtroendeuppdrag 
Jag har tidigare varit ledare i IOGTs barnverksamhet och UNF (Ungdomens Nykterhetsförbund), ledamot och sekreterare i Centerns Ungdomsförbund, Centerns kommunkrets i Enköping, ledare och sekreterare i Vi Unga i Grillby, ersättare i Enecopia släktforskarförening, ersättare i Sydvästra Upplands kulturhistoriska förening, sekreterare i Gustafsällskapet, styrelseledamot i Studieförbundet Vuxenskolan, ledamot i valberedningar i Nämndemännens Riksförbund, Centerns distrikt i Uppsala län, Centerkretsen, Sydvästra Upplands kulturhistoriska förening och Boglösa Hembygdsförening. Ledare i studiecirklar i Studieförbundet Vuxenskolan har jag också varit, i engelska, English in Agriculture (engelska för lantbrukare), textning, kommunens verksamhet och om energifrågor. Jag har ingått i en referensgrupp hos BRÅ (Brottsförebyggande Rådet). Och så har jag varit valförrättare och ordförande i valdistrikt i Allmänna val och kyrkovalet. Många av dessa uppdrag har jag slutat med p g a tidsbrist, andra för att det kolliderade med mitt arbete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0